Haber

İSTANBUL HAVALİMANI’NDA TAKSİ SÜRELERİ YÜZDE 15 AZALACAK

İSTANBUL Havalimanı’nda uçakların taksi süreleri Gelişmiş Yer Hareketleri Rehberlik ve Kontrol Sistemi’nin (A-SMGCS) üçüncü kademesi olan ‘Yönlendirme Seviyesi ile yüzde 15 azalacak.

‘Yönlendirme Seviyesini’nin hayata geçirilmesiyle ilgili olarak İstanbul Havalimanı Hava Trafik Kontrol Merkezi’nde düzenlenen tanıtım toplantısına Devlet Hava Meydanları (DHMİ) Genel Müdür Yardımcısı Dr. Cengiz Paşaoğlu, Avrupa Komitesi Ulaştırma ve Hareketlilik Genel Müdürü Henrik Hololei, SESAR İcra Yöneticisi Andreas Boschen, Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyeti Teşkilatı (EUROCONTROL) Danışmanı Haydar Yalçın ve üst seviye yetkililer katıldı. Merasimde sistemle ilgili olarak bilgi veren İGA Planlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı ve EUROCONTROL Performans Kıymetlendirme Komitesi üyesi İsmail Hakkı Polat yerdeki tüm uçak ve araç hareketlerinin denetim edilmesini sağlayan A-SMGCS sisteminin) üçüncü evresi olan ‘Yönlendirme Seviyesini’ hayata geçirilmesi ile birlikte hava trafik kontrolörlerinin uçakların yerdeki hareketlerini evvelden planlayarak taksi yollarını daha verimli kullanılacağını söyledi.

ÇALIŞMA SİSTEMİ BÜSBÜTÜN DİJİTAL

Sistem ile ilgili olarak basın mensuplarına bilgilendirmelerde bulunan İstanbul Havalimanı İşletmecisi İGA Planlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı İsmail Hakkı Polat, “Bugün İstanbul Havalimanı’nda yeni bir teknolojik gelişimin birinci operasyona geçişlerini kutluyoruz. Hava Trafik Denetim Kulemizde faal olarak kullandığımız A-SMGCS ismini verdiğimiz yerdeki tüm uçak ve araç hareketlerinin denetim edildiği sistemin yeni gelişimini bir sonraki basamağının birinci çalışmalarını gerçekleştirdik. Devlet Hava Meydanları İşletmesi ile yurt dışındaki havacılık otoritelerinin iştirakiyle bu açılışı gerçekleştirdik. Kurulan bu yeni sistemle artık havalimanımızda hava trafik kontrolörleri uçakların yerdeki hareketlerini evvelce planlayabilecekler, taksi yollarını daha efektif kullanabilecekler, hem etrafa daha az karbon ve gürültü emisyonlarını yayan bir operasyon oluşturabilecekler. Hem de performansımızı kapasitemizi daha da artırabilecekler. Çalışma sistemi de büsbütün dijital ve elektronik olarak kontrolörlerimiz uçakların yerdeki hareketlerini motamot cep telefonlarınızdaki aplikasyonlar üzere pistten park edeceği duruma ya da park edeceği durumdan piste kadar otomatik olarak oluşturabilecekler. Bu güzergah üzerinde oluşabilecek rastgele bir düşünce, sorun durumunda da sistemin ürettiği alarmlarla etkin bir biçimde hava alanımızı denetim edebilecekler. Dünyada bu düzeyde uygulanan en büyük rotalama işlevi olacak. Avrupa Hava Alanı Birliği EUROCONTROL’ün ve DHMİ’nin şartnamelerine yüzde yüz uyumlu birinci rotalama servisinin hizmete geçtiği havalimanı olmaktan büyük gurur duyuyoruz” dedi.

DÜNYADA İLK HAVALİMANI OLACAĞIZ

Yönlendirme Seviyesinin faaliyete geçmesiyle taksi sürelerinde azalma olacağını ifade eden Polat konuşmasını şöyle sürdürdü:

“Şu anda havalimanımızda günde bin 300 uçuş gerçekleştiriyoruz. Kapasitemiz iki bin uçuş civarında. Bu kadar ağır bir trafiğin gözle yahut manuel olarak denetimi neredeyse imkansız takdir edeceğiniz üzere. Havalimanımızdaki 167 taksi yolu ve 370 parking durumu ve 5 pist ortasında 15 binden fazla rotalama opsiyonu oluşuyor. Bu sistem en kısa, dönüş sayısının en az olduğu kurallamalara nazaran, rota opsiyonlarını hava trafik kontrolörlerimize otomatik olarak sunacaktır her uçak için. Bu sayede taksi müddetlerinin en optimize olarak kullanılmasını bekliyoruz. Taksi müddetlerinde yüzde 15 civarında azalmalar öngörüyoruz. Sistemin bir sonraki etabı olan ‘Follow The Green’ dediğimiz taksi üzerlerindeki aydınlatma lambalarına bağlantı de sağladığımızda bu verimliliğin bir o kadar artacağını da öngörüyoruz. Önümüzdeki sene inşallah sistemi o düzeylere taşıyacağız, dünyada da bunu taşıyan birinci havalimanı biz olacağız.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu